Hoe bedenk je het?!
He Juf of Mees, hoe staat het met jouw creativiteit?
In contact met schoolteams signaleren we bij leerkrachten een grote onzekerheid t.a.v. de eigen creatieve vaardigheden. Er blijkt veel behoefte aan kennis, ervaring en werkvormen om creatief denken en handelen bij leerlingen te stimuleren.
- Hoe prikkel je je klas om uit te vinden, om te fantaseren, om zich iets al spelend eigen te maken?
- Hoe kun je creativiteit herkennen? Hoe stimuleer je het bij kinderen? En dan niet alleen bij tekenen en handvaardigheid maar bij alle vakken?
- Beschik je over de creativiteit om regelmatig buiten de methode om te gaan en op een eigen manier aan de leerdoelen te voldoen?
- Hoe leer je leerlingen om meer en andere ideeën te krijgen, problemen op te lossen of nieuwe invalshoeken te bedenken?
- Ken je leuke werkvormen om gevoel voor (en plezier in) taal bij alle vakken te stimuleren? Om terloops en speels aan woordenschatverrijking te doen?
Maar hoe kun je creatief onderwijzen, hoe kun je creativiteit onderwijzen als je het contact met je eigen scheppingskracht kwijt lijkt te zijn?
In opleidingen wordt veel nadruk gelegd op taal, rekenen en vakdidactiek maar er is nauwelijks ruimte voor creatief leren denken. Hoe moeilijk is het dan om kinderen iets mee te geven wat jou nooit is geleerd, of bij jou nooit is gestimuleerd?
Samen met Lia Nijman schreef ik “Hoe bedenk je het?!” , bestemd voor onderwijsgevenden en anderen die met kinderen en jongeren werken. Het is een handreiking met meer dan honderd werkvormen en les-ideeën om van onderwijs verwonderwijs te maken.
Wat je niet hebt meegekregen kun je ook niet doorgeven. Maar je kunt het jezelf wel verwerven. Dit boek kan daarbij helpen.
In de webwinkel van uitgeverij Coutinho de uitgever (hier kun je een beoordelingsexemplaar aanvragen)
En een uitgebreide recensie vanuit de ‘praktijk’ vind je hier.
Je kunt het ook rechtstreeks bij mij bestellen. Ik zet er graag een opdracht voor je in. De prijs is € 30,50